Verwonderen als creatief perspectief voor innovaties in de praktijk.

Verwonderen

Innovatie door met andere ogen naar het probleem te kijken en verrast te worden met nieuwe perspectieven uit inzichten van andere culturen, personen of ervaringen.

Stel dat je elke dag intensief met het probleem wordt geconfronteerd, wat gebeurt er dan? Hoe ziet het probleem eruit als je het door de ogen van een kind, iemand uit een ander land of een ouder iemand bekijkt? Bij het perspectief ‘verwonderen’ gaat het om ‘met andere ogen’ kijken naar vraagstukken. Bijvoorbeeld door het probleem te analyseren vanuit het perspectief van een kind, of vanuit een grote multinational. Hierbij gaat het soms om het stellen van de ‘waarom-op-deze-manier-vraag’ bij werkwijzen en huidige aanpakken van het probleem, om zo tot andere inzichten te komen.

Andere perspectieven:

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

Tovertafel

De Tovertafel is een zorginnovatie die ouderen in de latere fasen van dementie met elkaar en hun omgeving verbindt en beweging stimuleert. In de Tovertafel zitten spellen, die speciaal zijn ontwikkeld voor de doelgroep. Praktisch is de Tovertafel een kastje dat aan het plafond wordt gehangen, boven bijvoorbeeld een vertrouwde eettafel. In het kastje zitten een beamer, infraroodsensoren, een luidspreker en een processor waarmee de interactieve spellen op tafel worden geprojecteerd. (meer…)

Virtueel lokmeisje Sweetie

Jaarlijks zijn duizenden kinderen het slachtoffer van online seksmisbruik. Toch worden er nauwelijks misbruikers achtervolgt. Daarom ontwikkelde hulporganisatie Terre des Hommes in 2013 Sweetie, een virtueel Filipijns meisje van ongeveer 10 jaar. Doel van Sweetie is om pedofielen op te sporen die online zoeken naar (webcam)seks met kinderen. Met Sweetie wilde Terre des Hommes webcam kindersekstoerisme wereldwijd op de kaart zetten. De lancering van Sweetie was een ongekend succes. Miljoenen mensen namen via social media kennis van de actie van Terre des Hommes. (meer…)

Kromkommer tegen voedselverspilling

Wereldwijd verspillen wij 30 tot 50 procent van ons eten, terwijl er veel plekken in de wereld zijn waar mensen honger hebben. Groente en fruit maken een groot deel uit van deze voedselverspilling en worden vaak weggegooid vanwege hun ‘gekke’ uiterlijk. De teler kan deze producten niet kwijt op de markt omdat ze niet recht zijn of niet glimmen, terwijl er met de smaak en kwaliteit van al deze groenten is niks mis is. Kromkommer pakt deze voedselverspilling aan op een positieve manier en zet zich in voor het nuttigen van ‘kromme groenten en fruit’. Het initiatief verkoopt de kromme groenten en fruit in allerlei vormen, zoals versgemaakte soep, en zorgt er zo voor dat deze groente en fruit alsnog op het bord van de consument terecht komen.