Print

Innovaties in de praktijk:

Hoe keken andere mensen en organisaties naar uitdagingen?

Kunstkijken voor artsen in spé

Betere artsen door naar kunst te kijken

Studenten van de opleiding Geneeskunde van de Nijmeegse Radboud Universiteit en van de Erasmus Universiteit Rotterdam kijken voortaan naar kunst om een betere arts te worden. Uit divers onderzoek blijkt dat ‘anders leren’ kijken, bijvoorbeeld naar kunst, professionals helpt om een betere arts te worden en om betere diagnoses te stellen. Studenten in de opleiding geneeskunde worden extra getraind in ‘observeren’ door anders naar kunst te kijken. In Nijmegen wordt het vak in de vorm van een reeks masterclasses aangeboden onder de naam “De kunst van kijken en zien voor de medische professie”. De organisatie ervan is in handen van een samenwerking van universiteit, de faculteit en de Kunstadviesraad van het RadboudUMC. Door het anders kijken naar kunst gaan de artsen in spé ‘vollediger’ naar patiënten kijken, zo is de gedachte.Het initiatief is overigens niet volledig Nederlands. In de Verenigde Staten is het al enkele jaren gebruikelijk dat studenten van topuniversiteiten naar musea reizen om samen schilderijen te observeren. De kunst van het observeren en interpreteren, en van het beschouwen van details, helpt hen om een betere professional te worden.

 

Jaar: 2016
Thema's: Gezondheid & Zorg,Leren & Onderwijs
De kijk van:
Jan Keunen
Hoogleraar en oogarts

"Uit één van de onderzoeken bleek dat studenten die een cursus met kunst kijken hebben gevolgd beter patronen kunnen herkennen. Je leert met dit vak anders kijken, maar ook nog eens kunst kennen. (…) Door naar details te kijken, mis je het overzicht, en dat overzicht is juist zo belangrijk als arts." - (Bron: NOS - Hoe naar kunst kijken je een betere arts maakt)



Verwonderen

Innovatie door met andere ogen naar het probleem te kijken en verrast te worden met nieuwe perspectieven uit inzichten van andere culturen, personen of ervaringen.

Andere perspectieven:


Dit is ook een voorbeeld van Verplaatsen.

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

IJsthee van gered fruit

Dik, krom of lelijk fruit wordt weggegooid. Jaarlijks wordt daardoor een derde van het groente en fruit verspild. Dat kan anders. Toen kok Thijs op een markt in Utrecht zag dat een groenteboer 5 kilo ‘lelijke en oude’ aardbeien weg wilde gooien, besloot hij om een poging te doen om ze te redden. Zo ontstond ‘Thijs Tea’: ijsthee van biologische ingrediënten, bijzondere theesoorten en vers fruit dat anders zou worden weggegooid.

Op de website staat een live teller van hoeveel fruit is ‘gered’.

 

Human Library (‘Mensenbieb’)

In plaats van boeken, kun je ook levende verhalen uitlenen, heeft de Mensenbieb gedacht. Zo werkt de mensenbieb: je leent ‘iemand’ om een half uur een goed gesprek mee te voeren. Het idee is voor de hand liggend, maar vaak ervaart men een grote drempel om een vreemde uit te nodigen voor een kop koffie en een goed gesprek. Een goed gesprek kan, net zoals een boek, nieuwe inzichten geven en de ogen openen.  (meer…)

CT-scanner als avontuur voor kinderen

Veel kinderen vinden een CT-scan erg eng. Het apparaat maakt veel geluid en de kamer waar deze in staat is vaak niet echt uitnodigend. De vraag was dan ook hoe je een CT-scanner minder eng kan maken voor kinderen. Ontwerpers besloten niet voor een technische oplossing te kiezen (productverbetering), maar voor het verbeteren van de ervaring van het kind. Deze is vaak alles behalve prettig. Het idee was om de scan meer als een avontuur te laten ervaren door het kind. Zo werd de scanner in het New York-Presbyterian Morgan Stanley Children’s Hospital omgetoverd tot een kindvriendelijk piratenverhaal, met tekeningen van apen- en tijgerpiraten op de muur. (meer…)

Meer projecten in dit perspectief