Verwonderen als creatief perspectief voor innovaties in de praktijk.

Verwonderen

Innovatie door met andere ogen naar het probleem te kijken en verrast te worden met nieuwe perspectieven uit inzichten van andere culturen, personen of ervaringen.

Stel dat je elke dag intensief met het probleem wordt geconfronteerd, wat gebeurt er dan? Hoe ziet het probleem eruit als je het door de ogen van een kind, iemand uit een ander land of een ouder iemand bekijkt? Bij het perspectief ‘verwonderen’ gaat het om ‘met andere ogen’ kijken naar vraagstukken. Bijvoorbeeld door het probleem te analyseren vanuit het perspectief van een kind, of vanuit een grote multinational. Hierbij gaat het soms om het stellen van de ‘waarom-op-deze-manier-vraag’ bij werkwijzen en huidige aanpakken van het probleem, om zo tot andere inzichten te komen.

Andere perspectieven:

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

Kinderraad voor advies

In mei 2018 installeerde de DCMR Milieudienst Rijnmond een eigen Kinderraad. Het lijkt de omgekeerde wereld en toch is het mogelijk: kinderen die volwassenen van gevraagd en soms ongevraagd advies voorzien. De Kinderraad bestaat uit zestien kinderen in de leeftijd van tien tot twaalf jaar uit de provincie Zuid-Holland. Met elkaar, en soms met medewerkers van DCMR, denken de kinderen op een nieuwe, verfrissende manieren over vraagstukken van de milieudienst. Kinderen zorgen voor innovatieve perspectieven een echte ‘out-of-the-box-benadering’.  (meer…)

Kunstkijken voor artsen in spé

Studenten van de opleiding Geneeskunde van de Nijmeegse Radboud Universiteit en van de Erasmus Universiteit Rotterdam kijken voortaan naar kunst om een betere arts te worden. Uit divers onderzoek blijkt dat ‘anders leren’ kijken, bijvoorbeeld naar kunst, professionals helpt om een betere arts te worden en om betere diagnoses te stellen. Studenten in de opleiding geneeskunde worden extra getraind in ‘observeren’ door anders naar kunst te kijken. In Nijmegen wordt het vak in de vorm van een reeks masterclasses aangeboden onder de naam “De kunst van kijken en zien voor de medische professie”. De organisatie ervan is in handen van een samenwerking van universiteit, de faculteit en de Kunstadviesraad van het RadboudUMC. Door het anders kijken naar kunst gaan de artsen in spé ‘vollediger’ naar patiënten kijken, zo is de gedachte. (meer…)

Open-Disclosure-Lezing

In april 2018 vond in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) de eerste Open Disclosure Lezing plaats. Tijdens de lezing werd ingegaan op een medische misser die in het verleden is gemaakt in het UMCU. Het is voor het eerst dat een patiënt die het betreft en haar behandelend artsen op deze wijze openheid van zaken geven. Het UMCU organiseerde de lezing om te kijken wat er destijds is gebeurd en wat er zich in de nasleep van dit trieste voorval heeft afgespeeld. (meer…)