Participatie & Diversiteit

Niet altijd is samenwerking vanzelfsprekend: door verschillen tussen mensen, culturen, leeftijden of overtuigingen. Met slimme innovaties brengen we mensen weer bij elkaar.

Andere perspectieven:

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

Nachtwacht on tour

Mensen uit ziekenhuizen en verzorgingstehuizen die door de Corona-maatregelen niet de mogelijkheid hebben om op pad te kunnen gaan, konden de Nachtwacht vanuit ‘huis’ aanschouwen. Er werd een levensechte reproductie van de Nachtwacht naar hen toe gehaald.

(meer…)

Pearltect – Invi-armband

‘Pearltect’, de armband van het bedrijf Invi, is een zelfverdedigingssieraad dat de drager ervan in staat stelt om zich op een legale en niet-agressieve manier te verdedigen tegen een aanval met seksuele intenties. Het gaat om een armband die wordt geactiveerd met een eenvoudige handbeweging. Na deze activatie komen er twee stoffen vrij: een hele nare geur om de belager te ontmoedigen en een DNA-verf. De DNA-verf is onzichtbaar en makkelijk overdraagbaar en laat sporen achter op de belager. Zo kan deze persoon tot enkele maanden na de aanval aan het delict worden gelinkt. Dit kan dienen als extra bewijsmateriaal, waardoor de veroordelingskans van de aanvaller wordt vergroot. (meer…)

Human Library (‘Mensenbieb’)

In plaats van boeken, kun je ook levende verhalen uitlenen, heeft de Mensenbieb gedacht. Zo werkt de mensenbieb: je leent ‘iemand’ om een half uur een goed gesprek mee te voeren. Het idee is voor de hand liggend, maar vaak ervaart men een grote drempel om een vreemde uit te nodigen voor een kop koffie en een goed gesprek. Een goed gesprek kan, net zoals een boek, nieuwe inzichten geven en de ogen openen.  (meer…)

Buurvrouw, heeft u suiker?

Het bekende kopje suiker, wie kent het niet? Vroeger was het dé manier om contact te leggen met je buren. Had jij – of je buurman – ergens hulp bij nodig, dan wist je elkaar te vinden. Dit principe bracht enkele professionals op het idee om “het kopje suiker” weer nieuw leven in te blazen. KopjeSuiker is hét sociale buurtplatform, waarmee je buren een helpende hand kan reiken, waarmee je wijkbewoners kan vragen om een kleine gunst, en waarmee je op de hoogte kunt blijven van wat er in je eigen wijk gebeurt. Zie het als een soort virtueel dorpsplein, waar je met elkaar een praatje kunt maken.

Reclame met respect voor geloof

In de negende maand van de islamitische maankalender vindt de ramadan plaats. Het is de maand van inkeer, waarin tussen zonsopgang en zonsondergang gevast wordt. Restaurantketen Halal Fried Chicken paste daar de marketing op aan met posters die alleen na zonsondergang maaltijden aanprijzen. (meer…)

Virtueel gemeentehuis

Toen de Zuid-Hollandse gemeentes Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland gingen fuseren tot gemeente Molenwaard moest er een nieuw gemeentehuis komen. Dit zou 15 miljoen kosten, maar de gemeente had er maar 3. Een aantal gemeenteraadsleden ging samen met een aantal adviseurs en onderzoekers kijken of er eigenlijk nog wel een gemeentehuis nodig was.  (meer…)

De Maatschappelijke AEX

Dé graadmeter voor maatschappelijke waarde in Nederland. Dat beoogt de Maatschappelijke AEX (MAEX) te zijn. MAEX is een online platform dat inzicht geeft in initiatieven en sociale ondernemingen. Deze sociale ondernemingen en maatschappelijke initiatieven leveren een grote bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken in Nederland. De waarde van deze initiatieven is soms lastig in geld uit te drukken. Daarom wil de MAEX de toegevoegde waarde van deze maatschappelijke initiatieven zichtbaar maken. Maar, in de westerse samenleving zijn veel mensen gewend om te denken in economisch belang en financiële waarde, kortom in Bruto Nationaal Product (BNP). De MAEX komt met een tegenhanger: het Bruto National Welzijn (BNW). (meer…)

WiFi-rollator

WiFi speelt een belangrijke rol in het leven van jongeren, maar buiten de deur valt de verbinding al snel weg. Hierdoor komen zij veel minder buiten. Rocco Verdult, de Stadskunstenaar van Helmond startte met dit in gedachten het ‘Wandelende Wifi project’. Zes weken lang liepen er op vrijdagmiddag drie ouderen met een wifi-rollator (in de kleuren geel, groen en roze) door de stad. Het idee hierachter was om jongeren in contact brengen met ouderen. Niet alleen voor het WiFi-wachtwoord dat zij aan de persoon achter de rollator moesten vragen, maar ook voor gesprekken over verschillende belevingswerelden. (meer…)

AutoMaatje

Voor mensen die niet zo mobiel zijn, is het verplaatsen van A naar B vaak een hele onderneming. Veel mensen raken geïsoleerd omdat ze geen vervoersmogelijkheden meer hebben. Daarom begon de ANWB met AutoMaatje. Het idee is dat vrijwilligers minder mobiele buurtgenoten tegen een geringe onkostenvergoeding (30 cent per kilometer) vervoeren. Minder mobiele mensen die gebruik willen maken van AutoMaatje melden zich twee dagen van te voren aan, en dan wordt er een geschikte chauffeur voor gezocht. Deze brengt je ergens heen, haalt je weer op en biedt in de tussentijd een stukje gezelschap.  (meer…)

Drive-in stembureau

Stemmen voor de verkiezingen is belangrijk, maar lang niet alle mensen brengen daadwerkelijk hun stem uit. Om het deze mensen nog iets makkelijker te maken, is in 2015 het eerste drive-in stembureau geopend in de gemeente Zuidplas. Mensen konden dan met hun auto, fiets of motor de speciaal ingerichte loods inrijden, hun stem uitbrengen en meteen weer verder. Bij de eerste edities moesten de bestuurders nog uitstappen omdat er officieel in een stemhokje gestemd moet worden om anonimiteit te garanderen. (meer…)