Leren & Onderwijs

Al spelenderwijs leren: van de mogelijkheden van digitaal onderwijs en kennisdeling tussen verschillende generaties en culturen, tot technische snufjes die het leren vergemakkelijken.

Andere perspectieven:

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

Scriptie op muziek

Voor zijn master Bestuurs- & Organisatiewetenschap aan de Universiteit van Utrecht moest Idwer Doosje een scriptie schrijven, maar hij besloot het anders te doen dan de rest: hij vertaalde zijn masterscriptie naar (piano)muziek. Het pianostuk bestaat uit drie delen: een theoretisch kader, een sectie empirische resultaten en een conclusie. Daarmee is de opzet vergelijkbaar met een wetenschappelijk artikel. In de compositie combineert hij zodoende uitkomsten van zijn wetenschappelijk onderzoek met muziek. Met de vertaling van wetenschappelijke onderzoek naar pianomuziek hoopt Doosje wetenschap en onderzoek toegankelijker te maken.

Human Library (‘Mensenbieb’)

In plaats van boeken, kun je ook levende verhalen uitlenen, heeft de Mensenbieb gedacht. Zo werkt de mensenbieb: je leent ‘iemand’ om een half uur een goed gesprek mee te voeren. Het idee is voor de hand liggend, maar vaak ervaart men een grote drempel om een vreemde uit te nodigen voor een kop koffie en een goed gesprek. Een goed gesprek kan, net zoals een boek, nieuwe inzichten geven en de ogen openen.  (meer…)

Virtueel gemeentehuis

Toen de Zuid-Hollandse gemeentes Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland gingen fuseren tot gemeente Molenwaard moest er een nieuw gemeentehuis komen. Dit zou 15 miljoen kosten, maar de gemeente had er maar 3. Een aantal gemeenteraadsleden ging samen met een aantal adviseurs en onderzoekers kijken of er eigenlijk nog wel een gemeentehuis nodig was.  (meer…)

Basisschool en opvang in 1

Ieder kind leert vanaf het moment dat het geboren wordt en doet dat op zijn eigen tempo. Het onderwijssysteem speelt zoveel mogelijk in op de mogelijkheden van het kind en stimuleert het leerproces. De overgangen tussen de verschillende typen onderwijs en tussen de organisaties die onderwijs verzorgen zijn voor veel kinderen moeilijk. In een integraal kindcentrum wordt de overgang tussen kinderopvang en basisschool zo vloeiend mogelijk gemaakt. (meer…)

Tiny Forest

Een bijzonder stukje groene natuur, midden in de stad, ter grootte van een tennisveld, dat vormt een Tiny Forest. Een Tiny Forest draagt bij aan biodiversiteit en bewustzijn van natuur bij buurtbewoners en parkbezoekers. In 2015 kende Zaandam de primeur van het mini-bos. Samen met het Instituut voor Natuureducatie en duurzaamheid en een groep schoolkinderen werd het eerste Tiny Forest gestart. Het idee is simpel; enkele honderden bomen dicht op elkaar op een klein stukje grond in of nabij de stedelijke omgeving. Tiny Forests worden dicht beplant met inheemse struiken en bomen, waarmee ze een prettige plek voor vogels, bijen en vlinders vormen. Buurtbewoners en kinderen kunnen natuurlijk ook gebruik maken van het bos. (meer…)

Kinderraad voor advies

In mei 2018 installeerde de DCMR Milieudienst Rijnmond een eigen Kinderraad. Het lijkt de omgekeerde wereld en toch is het mogelijk: kinderen die volwassenen van gevraagd en soms ongevraagd advies voorzien. De Kinderraad bestaat uit zestien kinderen in de leeftijd van tien tot twaalf jaar uit de provincie Zuid-Holland. Met elkaar, en soms met medewerkers van DCMR, denken de kinderen op een nieuwe, verfrissende manieren over vraagstukken van de milieudienst. Kinderen zorgen voor innovatieve perspectieven een echte ‘out-of-the-box-benadering’.  (meer…)

Kunstkijken voor artsen in spé

Studenten van de opleiding Geneeskunde van de Nijmeegse Radboud Universiteit en van de Erasmus Universiteit Rotterdam kijken voortaan naar kunst om een betere arts te worden. Uit divers onderzoek blijkt dat ‘anders leren’ kijken, bijvoorbeeld naar kunst, professionals helpt om een betere arts te worden en om betere diagnoses te stellen. Studenten in de opleiding geneeskunde worden extra getraind in ‘observeren’ door anders naar kunst te kijken. In Nijmegen wordt het vak in de vorm van een reeks masterclasses aangeboden onder de naam “De kunst van kijken en zien voor de medische professie”. De organisatie ervan is in handen van een samenwerking van universiteit, de faculteit en de Kunstadviesraad van het RadboudUMC. Door het anders kijken naar kunst gaan de artsen in spé ‘vollediger’ naar patiënten kijken, zo is de gedachte. (meer…)

Open-Disclosure-Lezing

In april 2018 vond in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) de eerste Open Disclosure Lezing plaats. Tijdens de lezing werd ingegaan op een medische misser die in het verleden is gemaakt in het UMCU. Het is voor het eerst dat een patiënt die het betreft en haar behandelend artsen op deze wijze openheid van zaken geven. Het UMCU organiseerde de lezing om te kijken wat er destijds is gebeurd en wat er zich in de nasleep van dit trieste voorval heeft afgespeeld. (meer…)

Mantelaar

Een tekort aan persoonlijke aandacht is al jaren een probleem in de ouderenzorg. Een thuiszorger heeft hier vaak geen tijd voor omdat het te kostbaar is en daardoor niet ‘in het zorgpakket’ is opgenomen. Juist om te voorzien in meer persoonlijke aandacht is ‘Mantelaar’ opgericht. Mantelaar koppelt studenten met een medische opleiding aan ouderen. Samen met familie en andere verzorgers kunnen zij er dan voor zorgen dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen en hun kwaliteit van leven en wonen toeneemt. (meer…)

Studenten als Job Assistent

Veel 50 plussers zitten thuis op de bank als gevolg van automatisering of bezuinigingen. Door het koppelen van studenten HRM aan werkzoekende 50 plussers ontstaat er een uitwisseling tussen jong en oud. De winst voor beiden is nieuwe ervaringen opdoen, gebruik maken van elkaars kennis en de vaardigheid om je in te leven in de denkwijze van de ander. Het doel is om oudere werkzoekenden die zijn ingeschreven bij het werkgeversservice punt een stap verder te helpen in het vinden van een baan. (meer…)