Waarom zou je dure spuitmiddelen verspillen tijdens het beschermen van gewassen? Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook zonde van het geld. Op basis van deze gedachte is Wingssprayer ontwikkeld: een milieuvriendelijke gewasbeschermingsinnovatie van Nederlandse bodem. De Wingssprayer spuit fijne nevel direct in het gewas. Hierdoor rollen er geen druppels van het blad. Daarnaast voorkomt de Wingssprayer dat drift weg stuift aan de achterkant van een spuitmachine. De besparing op het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen is 15% tot 40%. In samenwerking met TNO en de TU Delft is het product doorontwikkeld en zelfs 99,8% minder milieubelastend voor omwonenden en het oppervlaktewater.
Tijdens een restaurantbezoek zag de Deen Thomas Momsen tot zijn schrik aan het eind van de avond alle restanten van het buffet in de prullenbak gegooid worden en dacht: ‘Dit zou toch anders moeten kunnen?’ En zo geschiedde: Too Good To Go begon halverwege 2015 als website – en later als app – waarop gebruikers eten dat anders de vuilnisbak in zou gaan met korting kunnen kopen bij (afhaal)restaurants, bakkers en cafés.
Het concept, opgericht in Denemarken en inmiddels ook actief in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Zwitserland en nu ook in Nederland, wil het voor consumenten mogelijk maken om tegen lage prijzen goed eten te kopen dat anders zou worden weggegooid. De klanten besparen tegelijkertijd geld op goede voeding terwijl de deelnemende bedrijven extra verdienen aan producten die ze anders zouden moeten verspillen.
Jaarlijks wordt één derde van het geproduceerde voedsel in Europa weggegooid. Om dit tegen te gaan, is het platform NoFoodWasted opgezet. Met de app kunnen consumenten zien welke producten in winkels of horecazaken in de buurt bijna over datum zijn en anders weg worden gegooid. Zij kunnen deze producten dan meenemen voor een gereduceerde prijs.
Tot nu toe zijn de reacties erg positief. Ondanks dat het de ondernemers iets meer moeite kost omdat ze deze producten in moeten scannen, krijgen ze zo wel nieuwe mogelijkheden om producten die bijna over datum zijn toch te verkopen. Op deze manier komt er ook meer traffic naar de winkel of horecazaak. Bovendien kunnen de ondernemers via een programmadashboard zien hoe goed ze bijdragen aan het reduceren van voedselverspilling. Ook consumenten zijn enthousiast. Ze dragen een steentje bij aan het tegen gaan van voedselverspilling én zijn zo ook nog goedkoper uit.