Print

Innovaties in de praktijk:

Hoe keken andere mensen en organisaties naar uitdagingen?

Reclame met respect voor geloof

Alleen na zonsondergang reclame

In de negende maand van de islamitische maankalender vindt de ramadan plaats. Het is de maand van inkeer, waarin tussen zonsopgang en zonsondergang gevast wordt. Restaurantketen Halal Fried Chicken paste daar de marketing op aan met posters die alleen na zonsondergang maaltijden aanprijzen.

Met behulp van speciale inkt ontwikkelde reclamebureau Etcetera posters die overdag grotendeels blanco zijn, maar na zonsondergang, op basis van verlichting, zichtbaar reclame maken voor Halal Fried Chicken. Met deze poster wordt voor het eerst zichtbaar rekening gehouden met culturele verschillen binnen de Nederlandse samenleving. Dat resulteert in een beter bereik bij de doelgroep mét respect voor het geloof!

Jaar: 2017
Organisatie: Etcetera
Thema's: Economie,Participatie & Diversiteit
De kijk van:
Maarten Remmers
creative director

"Het is meer een solidair idee dan een uitgekiende verkooptactiek. Er komen mooie reacties op de poster. Bij de Burgemeester De Vlugtlaan sprak een groepje islamitische jongeren ons aan. 'Wat tof dat jullie dit voor ons doen,' zeiden ze. Dat voelde goed. Het heeft trouwens ook wel een teasend karakter: mensen zijn erg nieuwsgierig naar zo'n groot wit vlak. " - (Bron: Het Parool - Deze reclame verschijnt tijdens de ramadan pas na zonsondergang)



Verkleuren

Innovatie door het verkleuren van het probleem, de oorzaak of de bestaande aanpak met andere kleuren, meer licht of juist in het donker, nieuwe tinten en kleurcontrasten.

Andere perspectieven:


Dit is ook een voorbeeld van Verplaatsen.

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

Politiebikers met blauwe lichten

Politiebikers fietsen voor een pilot periode van vier maanden met blauwe fietslichten door de straten. Dit omdat ze hierdoor naar verwachting beter herkenbaar zijn en efficiënter te werk kunnen gaan. (meer…)

Reclame met respect voor geloof

In de negende maand van de islamitische maankalender vindt de ramadan plaats. Het is de maand van inkeer, waarin tussen zonsopgang en zonsondergang gevast wordt. Restaurantketen Halal Fried Chicken paste daar de marketing op aan met posters die alleen na zonsondergang maaltijden aanprijzen. (meer…)

Geprojecteerd fietspad

In Nederland horen fietsers en fietspaden bijna vanzelfsprekend in het straatbeeld, dat is in veel andere landen zeker niet zo. In de VS zijn er steeds meer mensen die de fiets als vervoermiddel gaan gebruiken, maar daardoor ontstaan er veiligheidsproblemen omdat de infrastructuur niet aangepast is op fietsers. Vooral in het donker is fietsen niet echt veilig. Met LightLane wordt de veiligheid vergroot van fietsers die in het donker op pad zijn. Een lazerlamp die op de fiets wordt gemonteerd projecteert een ‘fietspad’ op de weg achter de fietser. Zo wordt voor automobilisten duidelijk welke ruimte de fietser nodig heeft op de weg en is de fietser beter zichtbaar. (meer…)

Meer projecten in dit perspectief