Leren & Onderwijs

Al spelenderwijs leren: van de mogelijkheden van digitaal onderwijs en kennisdeling tussen verschillende generaties en culturen, tot technische snufjes die het leren vergemakkelijken.

Andere perspectieven:

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

Virtuele rechtbank

De Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) ontwikkelen een virtuele rechtszaal waar studenten beter leren pleiten. Het project ‘PleitVRij’ creëert een oefenlocatie met behulp van Virtual Reality(VR)-brillen. De realistische omgeving kan vanuit verschillende rollen, zoals officier van justitie of advocaat bekeken worden. Studenten en docenten kunnen de oefening bekijken en beoordelen via een app.

Het Ministerie van OCW support het initiatief met een subsidie voor online onderwijs. Momenteel oefenen studenten droog in een klaslokaal, maar dat is niet te vergelijken met een echte rechtszaal. Als de pilot succesvol blijkt, wil PleitVRij open source beschikbaar gemaakt worden zodat alle onderwijsinstellingen ervan gebruik kunnen maken.

Real Care Baby

Ruim 1700.000 kinderen worden per jaar in pleegzorg geplaatst (bron: CBS, 2017). Om dit aantal terug te dringen, is het project ‘Real Care Baby’ in het leven geroepen. Met de Real Care Baby wordt geprobeerd de kans op een succesvolle terugkeer van het kindje naar de biologische ouders te vergroten, en het heen en weer plaatsen van baby’s te verminderen. Ouders kunnen door middel van een ‘robotbaby’, een levensechte oefenpop, laten zien of ze in staat zijn om goed te zorgen voor een kind. Met de robotbaby kunnen ze leren hoe ze voor het kind moeten zorgen, zonder dat het echte kind als proefpersoon wordt gebruikt. De robotbaby is een veilige oefening, zodat zowel de ouders, als de zorgverleners kunnen zien of ze klaar zijn om de zorg van een kind op zich te nemen. Pleegzorginstelling De Rading Jeugd en Opvoedhulp gaat de robotbaby de komende tijd inzetten.

Escaperoom in een raadzaal

Om de kloof tussen tussen jongeren en de politiek te verkleinen heeft Pim Meijer een creatief concept bedacht met de titel ‘Baas voor een Uur’. Basis van het idee: bouw de raadzaal om tot een escaperoom. Onder andere de gemeente Amersfoort, Haarlemmermeer en de gemeente Almere hebben het idee al in praktijk gebracht. En ook in de provincie Overijssel is al een escaperoom gerealiseerd.

In groepjes van maximaal 6 worden jongvolwassenen een uur lang opgesloten. De opdrachten die ze moeten uitvoeren om te kunnen ontsnappen, gaan over belangrijke maatschappelijke vraagstukken waar gemeenteraadsleden dagelijks mee te maken hebben. De deelnemers moeten slim en goed samenwerken aan oplossingen voor deze vraagstukken. Daarmee ervaren ze hoe interessant en complex het raadwerk in de praktijk is. Het animo voor de escaperoom is zo groot, dat Pim Meijer hoopt dat de escaperoom in de toekomst vaker ingezet gaat worden, ook in andere gemeenten. Het is een goede manier om jongeren in contact te laten komen met lokale politici en ze zo wat te leren over de vraagstukken waar raadsleden zich mee bezig houden.

Escaperoom voor ziekenhuispersoneel

Het Spaarne Gasthuis bedacht een ludieke manier om de kennis van hun personeel over eerste hulp, veiligheid en acute situaties bij te spijkeren. Ze bouwden een escaperoom. Medewerkers gaan in teams van vijf te werk, vaak ook nog met collega’s die zij ervoor nog niet kenden. De teams moeten, aan de hand van allerlei hints in de kamer, zes vragen beantwoorden over gevaarlijke stoffen, reanimatie en het ontruimingsplan van het ziekenhuis. Ook moet een diagnose bij een onbekende patiënt – een reanimatie pop – worden vastgesteld. Door vragen te stellen aan een zogenaamd familielid van de patiënt moeten ze er achter komen wat hij mankeert. De antwoorden leveren samen een code op, waarmee de deelnemers binnen een half uur uit de kamer moeten ontsnappen. De kamer is ontwikkeld voor alle medewerkers van het ziekenhuis. Van schoonmaker tot verpleegkundige tot chirurg, iedereen mag deelnemen.