Veiligheid

Veilig zijn en je veilig voelen zijn belangrijke basisbehoeften voor de mens. Veiligheid gaat zowel over veilig in het verkeer en digitalisering, als bijv. gezondheid.

Andere perspectieven:

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

Slaaprobot

Een mens besteedt ongeveer een derde van zijn of haar leven in bed. Helaas lukt het niet altijd om goed in slaap te komen, waardoor de benodigde nachtrust soms in het geding komt. Een team robotica ingenieurs heeft als oplossing voor deze slaapproblemen een ‘slaaprobot’ ontwikkeld. Dit deden zij in samenwerking met Auping. De zachte robot wordt naast de slaper in bed gelegd. Door middel van ademhalingsregulatie en rustgevende geluiden helpt de Somnox slaaprobot om te ontspannen en te kalmeren. Dit zorgt voor sneller inslapen en een diepere slaap. De geluiden kunnen aangepast worden per gebruiker, om zo de Somnox optimaal te gebruiken. Met behulp van het financieringsplatform kickstarter is geld opgehaald om de Somnox vanaf 2019 in productie te nemen.

Drugsoverlast verminderd door blacklight

Openbare toiletten van ziekenhuizen en stations werden regelmatig gebruikt door mensen om drugs te injecteren. De naalden bleven hierna achter, wat zorgde voor overlast en een gevoel van onveiligheid bij de andere gebruikers van de toiletten. Als oplossing hiervoor werd op een aantal stations en bij een aantal ziekenhuizen blacklight geïnstalleerd op de toiletten. Door dit blauwe licht zijn de aderen van de drugsgebruikers niet meer zichtbaar en is het voor hen niet meer aantrekkelijk om het toilet hiervoor te gebruiken. Op deze manier kon de overlast verminderd worden, en voelen andere gebruikers en schoonmakers van de toiletten zich een stuk veiliger.

Haal het groene licht met FLO

Veel mensen raken gefrustreerd als ze vaak voor een rood stoplicht moeten wachten. Jan-Paul bedacht daar met Springlab een oplossing voor: FLO. FLO is een brede zuil met daarop een scherm die fietsers advies geeft over de fietssnelheid. Een haas betekent dat je iets harder moet gaan fietsen om het groene licht te halen, een schildpad juist wat langzamer en bij een duim fiets je precies de goede snelheid. Zie je de koe, dan heb je pech, want dan moet je wachten voor het rode stoplicht. Op deze manier kun je als fietser vaker het groene licht halen en wordt gehoopt dat mensen uiteindelijk minder vaak door rood gaan fietsen. Nu fietst nog 10%  van de fietsers door rood.

De eerste FLO paal werd neergezet in Utrecht, maar inmiddels staat er ook een in Eindhoven en Antwerpen. Springlab en de Gemeente Utrecht hebben besloten om te onderzoeken hoe fietsen nog leuker gemaakt kan worden en of het mogelijk is om FLO beter te laten aansluiten op verkeerslichten die inspelen op het aanbod van al het verkeer. Want alleen dan kan het interessant zijn om FLO op nog meer locaties te plaatsen.

Mobiele Dijken

Nederland ligt voor een deel onder de waterspiegel en wordt hiertegen beschermd met dijken. Vanuit historie en ook met oog op de toekomst is er urgentie om snel te kunnen handelen als een dijk dreigt te gaan breken. Een mobiele dijk is een tijdelijke waterkering in de vorm van een ‘waterzak’ die uit verschillende modules bestaat en snel geplaatst kan worden. De innovatie pilot van Rijkswaterstaat leidde tot een stabiel waterpeil in de Maas. De innovatie is inmiddels vaker in de praktijk getest.

 

 

Zwarte handboeien voor politie

De Nederlandse Politie heeft besloten om de veel gebruikte zilvergrijze handboeien een nieuwe kleur te geven: zwart. Het zilvergrijze exemplaar viel te veel op, waardoor criminelen al snel op de hoogte waren van de aanwezigheid van de politie. Door de zwarte kleur vallen de boeien nu een stuk minder op in het donker. Een ander bijkomend voordeel is dat bij het nieuwe exemplaar drie sleuteltjes zitten die alle drie een ander formaat hebben. Bij het oude model zat maar één sleuteltje waarmee het moeilijk was om de boeien open te krijgen. Bovendien raakte dit ene sleuteltje nog wel eens kwijt.

Alle 35.000 politiemensen komen in aanmerking voor een nieuw setje boeien. Naar verwachting duurt het zes jaar voor iedereen deze in gebruik heeft.

Kindertekening bij boete

De politie in Antwerpen heeft een ludieke manier bedacht om verkeersovertreders aan te spreken. Ze sturen voortaan een kindertekening mee met de boete, waar de tekst ‘Merci om trager te rijden’ op staat. Als een kind dit zegt komt het een stuk harder aan. Je geeft hiermee meteen een reden aan de boodschap om niet te hard te rijden. Verkeersveiligheid is namelijk erg belangrijk voor jonge kinderen. De politie hoopt op deze manier dat automobilisten wel twee keer nadenken voordat ze te hard of door rood rijden. De tekeningen zijn gemaakt door kinderen van basisscholen in Antwerpen. De politie heeft de 450 meest geschikte tekeningen laten drukken en wil in de eerste fase 30.000 tekeningen versturen.

Lichtgevend zebrapad

Eerbeek heeft als eerste plaats ter wereld een (permanent) verlicht zebrapad. De bedoeling van deze innovatieve oversteekplaats met ledverlichting is meer veiligheid te bieden aan voetgangers. Het centrum van Eerbeek is in 2016 opnieuw ingericht en van die gelegenheid is gebruik gemaakt om in een 30-kilometerzone een verlicht zebrapad aan te laten brengen. Onder het pad zijn led-lichtbakken gemonteerd. Een wereldprimeur maar vooral een veilige oversteekplaats waar de Eerbeekse bevolking al lang op had gewacht. Het zebrapad vormt het voorlopige sluitstuk van de herinrichting van het centrum van Eerbeek waarmee een oude wens van de bewoners in vervulling gaat.

Bij succes kan de nieuwe vinding in de toekomst in meer plaatsen de veiligheid ten goede komen in gebieden met scholen, winkels en wooncentra voor ouderen.

 

Bijenpolitie speurt wiet op

De politie van Taskforce Brabant Zeeland heeft een nieuwe oplossing voor het opsporen van hennepkwekerijen: ze maken gebruik van honingbijen. Dit zijn speciale bijen die getraind zijn door studenten van de Wageningen Universiteit. Zij conditioneren de bijen aan de hand van wattenstaafjes met suikerwater en de geur van hennep. Zo leren ze die lucht met lekkere suiker associëren; op den duur werkte de link ook omgekeerd: eerst hennep ruiken, dan likken.

Om de hennep op te speuren worden de bijen met 36 in een soort kruimeldief gezet. De kruimeldief zuigt de buitenlucht op en zodra hier sporen van hennep in zitten beginnen de bijen te likken. De infrarode straal die continue op de beestjes is gericht wordt daarmee onderbroken en zo kan de agent via een speciaal scherm zien dat er een hennepkwekerij in de buurt zit.