Veiligheid

Veilig zijn en je veilig voelen zijn belangrijke basisbehoeften voor de mens. Veiligheid gaat zowel over veilig in het verkeer en digitalisering, als bijv. gezondheid.

Andere perspectieven:

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

Zelfhelend beton

Eén van de problemen bij beton is dat er vaak na verloop van tijd scheuren in ontstaan. Hoe goed de ontwikkeling van het beton ook is, vaak ontkomt men er niet aan. Hierdoor kan er ernstige schade aan het beton ontstaan. De reparatie van deze scheuren veroorzaakt veel overlast en is kostbaar. Het Basilisk Self-healing concrete, dat is ontwikkeld aan de Technische Universiteit (TU) Delft, is ‘zelf helend’. Bedenker Henk Jonkers dacht aan de manier hoe botten in het menselijk lichaam op een natuurlijke manier kunnen helen.  Op die manier heeft hij een vergelijkbare techniek uitgedacht, die inzetbaar is op beton. (meer…)

Recycling Politie-uniformen

Vanaf 2019 gaat de politie alle afgedankte (politie)kleding recyclen. Op dit moment wordt de kleding van de politie nog verbrand. Reden om tot op heden nog niet (volledig) te recyclen was veiligheid. Voorkomen moet worden dat herkenbare politiekleding in handen komt van verkeerde betrokkenen. Om die reden kiest de politie er nu voor om de kleding te verwerken tot grondstoffen. Doel van de politie-organisatie is om in de toekomst volledig ‘circulair’ te worden, zodat onderdelen uit afgedankte kleding maximaal gebruikt kunnen worden in nieuwe uniformen of andere producten.

Virtueel lokmeisje Sweetie

Jaarlijks zijn duizenden kinderen het slachtoffer van online seksmisbruik. Toch worden er nauwelijks misbruikers achtervolgt. Daarom ontwikkelde hulporganisatie Terre des Hommes in 2013 Sweetie, een virtueel Filipijns meisje van ongeveer 10 jaar. Doel van Sweetie is om pedofielen op te sporen die online zoeken naar (webcam)seks met kinderen. Met Sweetie wilde Terre des Hommes webcam kindersekstoerisme wereldwijd op de kaart zetten. De lancering van Sweetie was een ongekend succes. Miljoenen mensen namen via social media kennis van de actie van Terre des Hommes. (meer…)

BikeScout waarschuwt

Het is iets wat veel automobilisten wel eens meemaken: een fietser die ’s avonds ineens opduikt uit het donker. Hierdoor gebeuren er vaak ongelukken, vooral op onoverzichtelijke kruispunten. Levensgevaarlijk, vond bouwbedrijf Heijmans. Zowel voor de fietser als voor de bestuurder. Daarom bedachten zij BikeScout. Dit systeem monitort continu of er fietsers, brommers of e-bikes aankomen, tot wel 50 meter van te voren. Hierbij wordt niet alleen de aanwezigheid gedetecteerd, maar kan het systeem ook de snelheid van de verkeersdeelnemers meten. In het wegdek van het kruispunt zitten led-waarschuwingslichten waarmee de automobilist wordt gewaarschuwd als een fietser of brommer het kruispunt nadert. Op deze manier kunnen ongelukken voorkomen worden. Het systeem is al in gebruik genomen op meerdere plekken, zoals op de TU Eindhoven, waar het aantal ongelukken al aanzienlijk minder is geworden.

Plant tegen wateroverlast

Door het vele beton en asfalt kan het overtollige regenwater in de gemeente Utrecht steeds slechter worden afgevoerd. Stenen en bestrating zorgen ervoor dat de natuurlijke waterwegloop tegen wordt gehouden. Om te voorkomen dat dit schade zou veroorzaken, zette de gemeente het project ‘Waterproof030’ op. Als onderdeel van dit project konden inwoners van de gemeente Utrecht in april 2018, tijdens de maand van de watervriendelijke tuin, bij tuincentra een gratis plant afhalen. Bloemen en planten zorgen er namelijk voor dat (regen)water op een natuurlijk manier weg kan. Utrecht probeert bewoners zo te stimuleren minder vaak voor tegels te kiezen en vaker voor (natuur)groen. Een innovatief onderdeel van een gemeentebreed project om wateroverlast, mede als gevolg van de bebouwde omgeving, tegen te gaan.

Flitscamera loterij

Mensen die te hard rijden worden vaak bestraft met een boete. Toch werkt dit niet altijd. Kevin Richardson bedacht hier een andere aanpak voor: niet straffen als mensen te hard rijden, maar juist belonen als mensen zich netjes aan de snelheid houden. Met dit idee ontwikkelde hij Speed Camera Lottery, een flitspaal die zowel mensen die te hard rijden als mensen die de juiste snelheid rijden registreert. Onder de nummerborden van de mensen die de juiste snelheid hadden, vindt om de zoveel tijd een loterijtrekking plaats waarbij het getrokken nummerbord een deel van het geldbedrag krijgt dat wordt ingeleverd door de mensen die te hard rijden. Op deze manier wordt niet alleen het slechte gedrag bestraft maar ook het goede gedrag gestimuleerd. Dat dit werkt, werd bewezen tijdens een experiment in Zweden. In de straat waar de flitspaal tijdelijk stond was de gemiddelde snelheid eerst 32 km/u , maar tijdens het experiment nam dit met 22% af waardoor het daalde naar 25 km/u.

Verkeersbord plus

Het Eindhovense stadsdeel Strijp S wordt flink verbouwd. Dat betekent veel wegopbrekingen en omleidingen voor weggebruikers en omwonenden. Niet altijd even fijn, vond het lokale ondernemerscollectief. Daarom bedachten zij hoe de informatie positiever gecommuniceerd kon worden.

In samenwerking met de aannemer plaatsen ze onderschriften bij de tijdelijke verkeersborden, zoals: Wat is 400 meter omrijden nou op een mensenleven? Of bij een bord dat aangeeft dat rechts een straat inrijden niet meer is toegestaan: Dan ga je toch gewoon na het viaduct rechtsaf? Ook in Den Haag wordt met de creatieve communicatie geëxperimenteerd bij een omleiding met de woorden: Extra fietstijd 3 min/22 kcal.

De gemeente Eindhoven werd positief verrast door de lokale ondernemers, maar de gemeente Den Haag heeft zelf een test uitgevoerd met het caloriebord. Dergelijk onofficieel verkeersbord doet vooral een beroep op het geweten van de weggebruiker, maar kan niet worden gehandhaafd omdat het verkeersbord geen juridische grondslag of wettelijke basis heeft. Het is vooral een psychologische prikkel voor het gewenste gedrag.

Waterkwetsbaarheidsscan

De Gemeente Rotterdam gaat als eerste de risicoscan van BlueLabel gebruiken. Deze digitale tool geeft inzicht in de overlast door regenwater op het niveau van gebouwen straten. Met deze specifieke informatie kunnen bewoners zich voorbereiden op eventuele wateroverlast, bijvoorbeeld door het verwijderen van tegels uit de tuin of het plaatsen van een (extra) regenton.
De scan geeft een label van A tot E, waarbij A is laag risico (groen) en E zeer hoog risico (rood). De risico indicatie van BlueLabel is beschikbaar voor heel Nederland, maar alleen Rotterdam maakt gebruik van de service. (meer…)

Virtuele rechtbank

De Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) ontwikkelen een virtuele rechtszaal waar studenten beter leren pleiten. Het project ‘PleitVRij’ creëert een oefenlocatie met behulp van Virtual Reality(VR)-brillen. De realistische omgeving kan vanuit verschillende rollen, zoals officier van justitie of advocaat bekeken worden. Studenten en docenten kunnen de oefening bekijken en beoordelen via een app.

Het Ministerie van OCW support het initiatief met een subsidie voor online onderwijs. Momenteel oefenen studenten droog in een klaslokaal, maar dat is niet te vergelijken met een echte rechtszaal. Als de pilot succesvol blijkt, wil PleitVRij open source beschikbaar gemaakt worden zodat alle onderwijsinstellingen ervan gebruik kunnen maken.

Rustig oversteken

Oudere mensen kunnen schrikken van de plotselinge bellen van de spoorwegovergang. Bij schrik kunnen zij te veel haasten, vallen of juist verstijven. ProRail experimenteerde daarom met een ‘oversteekhulp’, zodat ouderen rustig en veilig kunnen oversteken. De oversteekhulp is een visuele informatiezuil die meer informatie geeft bij de overgang. Bij een groen symbool kan men in alle rust oversteken, maar als er een witte trein zichtbaar is, komt er binnen twee minuten een trein aan en zullen de bellen, lampen en spoorbomen gaan werken. Een voetganger die graag rustig over wilt steken, of bijvoorbeeld slecht ter been is, kan dan besluiten te wachten tot de trein voorbij is. ProRail merkt wel op dat de oversteekhulp alleen een hulpmiddel is, de overweginstallatie (bellen, lichten en spoorbomen) blijven altijd leidend.