De Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) ontwikkelen een virtuele rechtszaal waar studenten beter leren pleiten. Het project ‘PleitVRij’ creëert een oefenlocatie met behulp van Virtual Reality(VR)-brillen. De realistische omgeving kan vanuit verschillende rollen, zoals officier van justitie of advocaat bekeken worden. Studenten en docenten kunnen de oefening bekijken en beoordelen via een app.
Het Ministerie van OCW support het initiatief met een subsidie voor online onderwijs. Momenteel oefenen studenten droog in een klaslokaal, maar dat is niet te vergelijken met een echte rechtszaal. Als de pilot succesvol blijkt, wil PleitVRij open source beschikbaar gemaakt worden zodat alle onderwijsinstellingen ervan gebruik kunnen maken.
Een mens besteedt ongeveer een derde van zijn of haar leven in bed. Helaas lukt het niet altijd om goed in slaap te komen, waardoor de benodigde nachtrust soms in het geding komt. Een team robotica ingenieurs heeft als oplossing voor deze slaapproblemen een ‘slaaprobot’ ontwikkeld. Dit deden zij in samenwerking met Auping. De zachte robot wordt naast de slaper in bed gelegd. Door middel van ademhalingsregulatie en rustgevende geluiden helpt de Somnox slaaprobot om te ontspannen en te kalmeren. Dit zorgt voor sneller inslapen en een diepere slaap. De geluiden kunnen aangepast worden per gebruiker, om zo de Somnox optimaal te gebruiken. Met behulp van het financieringsplatform kickstarter is geld opgehaald om de Somnox vanaf 2019 in productie te nemen.
Veel mensen raken gefrustreerd als ze vaak voor een rood stoplicht moeten wachten. Jan-Paul bedacht daar met Springlab een oplossing voor: FLO. FLO is een brede zuil met daarop een scherm die fietsers advies geeft over de fietssnelheid. Een haas betekent dat je iets harder moet gaan fietsen om het groene licht te halen, een schildpad juist wat langzamer en bij een duim fiets je precies de goede snelheid. Zie je de koe, dan heb je pech, want dan moet je wachten voor het rode stoplicht. Op deze manier kun je als fietser vaker het groene licht halen en wordt gehoopt dat mensen uiteindelijk minder vaak door rood gaan fietsen. Nu fietst nog 10% van de fietsers door rood.
De eerste FLO paal werd neergezet in Utrecht, maar inmiddels staat er ook een in Eindhoven en Antwerpen. Springlab en de Gemeente Utrecht hebben besloten om te onderzoeken hoe fietsen nog leuker gemaakt kan worden en of het mogelijk is om FLO beter te laten aansluiten op verkeerslichten die inspelen op het aanbod van al het verkeer. Want alleen dan kan het interessant zijn om FLO op nog meer locaties te plaatsen.