Vervormen als creatief perspectief voor innovaties in de praktijk.

Vervormen

Innovatie door een probleem, de oorzaak of een bestaande aanpak anders vorm te geven, te verbreken, te verdraaien of op een nieuwe manier te structureren.

Kan de vorm van het probleem of de oorzaak van het probleem worden aangepast? Is het mogelijk om een oplossing in stukjes, onderdelen of als multi-inzetbaar ‘bouwpakket’ aan te bieden? Bij het perspectief ‘vervormen’ gaat het om het letterlijk van vorm veranderen van het probleem of van de mogelijke oplossingen. Daarbij kan het probleem of de oorzaak vergroot of verkleind worden of veranderen van samenstelling. Soms kunnen er ook onderdelen vervangen worden door ander (duurzamer) materiaal of kunnen er onderdelen weggelaten worden.

Andere perspectieven:

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

Wingssprayer

Waarom zou je dure spuitmiddelen verspillen tijdens het beschermen van gewassen? Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook zonde van het geld. Op basis van deze gedachte is Wingssprayer ontwikkeld: een milieuvriendelijke gewasbeschermingsinnovatie van Nederlandse bodem. De Wingssprayer spuit fijne nevel direct in het gewas. Hierdoor rollen er geen druppels van het blad. Daarnaast voorkomt de Wingssprayer dat drift weg stuift aan de achterkant van een spuitmachine. De besparing op het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen is 15% tot 40%. In samenwerking met TNO en de TU Delft is het product doorontwikkeld en zelfs 99,8% minder milieubelastend voor omwonenden en het oppervlaktewater.

Fietssnelweg

Met de fiets naar het werk: heel veel Nederlanders doen het. Maar door de stad, drukte op de fietspaden of gevaarlijke kruispunten kiest niet iedereen voor de fiets. Met een fietssnelweg worden die problemen verholpen: op een fietssnelweg zijn namelijk, net zoals op een autosnelweg, geen kruisingen en heb je altijd voorrang. Je fietst dus een stuk veiliger en sneller naar je bestemming. De provincie Gelderland heeft onderzocht of mensen door deze snelwegen ook daadwerkelijk de auto thuis laten. Dit onderzoek laat zien dat tijdens de ochtendspits gemiddeld 50 automobilisten besluiten om te gaan fietsen door het bestaan van de fietssnelweg. De elektrische fiets doet het goed op de fietssnelwegen met een aandeel van ongeveer 30%.

Groente en fruit brandmerken

Veel groenten en fruit worden in plastic verpakt en zo verkocht in de winkel. Veel consumenten vinden dit verspilling van het plastic en merken terecht op dat het verkopen van biologisch fruit en groente in plastic redelijk tegenstrijdig is. Het bedrijf Eosta laat zien dat dit ook anders kan. Zij brandmerken de stukken groente en fruit. Met een laser wordt het pigment uit de schil gehaald, waardoor het merk zichtbaar op. Het gebrandmerkte stuk groente of fruit kan nog gewoon gegeten worden. Met deze vorm van natural branding wordt plastic bespaard en kost bovendien niet meer dan het verpakken in plastic, waardoor het voor de supermarkten ook een goede oplossing. De methode blijkt niet voor ieder stuk groente of fruit geschikt; van citrusvruchten als mandarijnen, sinaasappels en citroenen herstelt de schil zich waardoor het merk na verloop van tijd niet meer zichtbaar is.