Print

Innovaties in de praktijk:

Hoe keken andere mensen en organisaties naar uitdagingen?

Valairbag voor ouderen

Vallen zonder botbreuken

Iedereen kent de airbag in de auto om je lichaam te beschermen bij een ongeluk. De airbag zit dan in de auto. Maar het kan ook andersom: de airbag zit dan als een heupriem om je lichaam. De werking is hetzelfde: bij een ongeval activeert de airbag nog voordat de persoon de grond raakt. Zo kunnen botbreuken bij ouderen worden voorkomen.

Vooral bij ouderen is een valairbag nuttig: van de ouderen die een heup breekt overlijdt 1 op de 4 binnen een jaar. Dat komt vaak door complicaties die door het breken van de heup ontstaan.

Jaar: 2016
Organisatie: TU Delft
Thema's: Gezondheid & Zorg,Mobiliteit
De kijk van:
Heike Vallery
Professor Doctor

"In Nederland vallen ieder jaar ongeveer zestienduizend mensen op zo’n manier dat ze er een heupfractuur aan overhouden. In de valairbag zitten vooral sensoren om te herkennen hoe de persoon beweegt. Dat zijn versnellingssensoren en gyroscopen die in de voor- en achterkant van de riem zitten. Zo gaat de airbag niet af, wanneer iemand gewoon in zijn stoel ploft. " - (Bron: BNR - Heup-airbag bespaart ouderen een gebroken heup)



Verbinden

Innovatie door gebruik te maken van slim combineren waarbij verschillende problemen, oorzaken, personen of domeinen met elkaar worden verbonden.

Andere perspectieven:


Dit is ook een voorbeeld van Vervormen.

Bekijk de innovaties in verschillende maatschappelijke thema’s

Daar hangt een luchtje aan

Er is een experiment gestart waarbij honden worden getraind om mensen die besmet zijn met COVID-19 te herkennen. (meer…)

Valairbag voor ouderen

Iedereen kent de airbag in de auto om je lichaam te beschermen bij een ongeluk. De airbag zit dan in de auto. Maar het kan ook andersom: de airbag zit dan als een heupriem om je lichaam. De werking is hetzelfde: bij een ongeval activeert de airbag nog voordat de persoon de grond raakt. Zo kunnen botbreuken bij ouderen worden voorkomen.

(meer…)

Basisschool en opvang in 1

Ieder kind leert vanaf het moment dat het geboren wordt en doet dat op zijn eigen tempo. Het onderwijssysteem speelt zoveel mogelijk in op de mogelijkheden van het kind en stimuleert het leerproces. De overgangen tussen de verschillende typen onderwijs en tussen de organisaties die onderwijs verzorgen zijn voor veel kinderen moeilijk. In een integraal kindcentrum wordt de overgang tussen kinderopvang en basisschool zo vloeiend mogelijk gemaakt. (meer…)

Meer projecten in dit perspectief