Politiebikers met blauwe lichten
Politiebikers fietsen voor een pilot periode van vier maanden met blauwe fietslichten door de straten. Dit omdat ze hierdoor naar verwachting beter herkenbaar zijn en efficiënter te werk kunnen gaan. (meer…)
De Nederlandse Politie heeft besloten om de veel gebruikte zilvergrijze handboeien een nieuwe kleur te geven: zwart. Het zilvergrijze exemplaar viel te veel op, waardoor criminelen al snel op de hoogte waren van de aanwezigheid van de politie. Door de zwarte kleur vallen de boeien nu een stuk minder op in het donker. Een ander bijkomend voordeel is dat bij het nieuwe exemplaar drie sleuteltjes zitten die alle drie een ander formaat hebben. Bij het oude model zat maar één sleuteltje waarmee het moeilijk was om de boeien open te krijgen. Bovendien raakte dit ene sleuteltje nog wel eens kwijt.
Alle 35.000 politiemensen komen in aanmerking voor een nieuw setje boeien. Naar verwachting duurt het zes jaar voor iedereen deze in gebruik heeft.
"Sommige eenheden van de politie, zoals de Dienst Speciale Interventies, werkten al langer met zwarte handboeien. De zichtbaarheid in het donker is voor hen een belangrijk argument. Op het moment dat je in het donker opereert en iemand ziet een paar glimmende handboeien, dan heb je jezelf weggegeven. En dat wil je niet."
Politiebikers fietsen voor een pilot periode van vier maanden met blauwe fietslichten door de straten. Dit omdat ze hierdoor naar verwachting beter herkenbaar zijn en efficiënter te werk kunnen gaan. (meer…)
In de negende maand van de islamitische maankalender vindt de ramadan plaats. Het is de maand van inkeer, waarin tussen zonsopgang en zonsondergang gevast wordt. Restaurantketen Halal Fried Chicken paste daar de marketing op aan met posters die alleen na zonsondergang maaltijden aanprijzen. (meer…)
In Nederland horen fietsers en fietspaden bijna vanzelfsprekend in het straatbeeld, dat is in veel andere landen zeker niet zo. In de VS zijn er steeds meer mensen die de fiets als vervoermiddel gaan gebruiken, maar daardoor ontstaan er veiligheidsproblemen omdat de infrastructuur niet aangepast is op fietsers. Vooral in het donker is fietsen niet echt veilig. Met LightLane wordt de veiligheid vergroot van fietsers die in het donker op pad zijn. Een lazerlamp die op de fiets wordt gemonteerd projecteert een ‘fietspad’ op de weg achter de fietser. Zo wordt voor automobilisten duidelijk welke ruimte de fietser nodig heeft op de weg en is de fietser beter zichtbaar. (meer…)